- Formularz reklamacyjny
- Dostępność
- Klienci indywidualni
- Klienci biznesowi
- Informacje korporacyjne
- Pomoc i informacje
- Kontakt
Przypominamy o rosnącym zagrożeniu związanym z oszustwami telefonicznymi typu vishing (skrót od voice phishing). Przestępcy podszywają się pod przedstawicieli zaufanych instytucji –takich jak banki, policja, czy pomoc techniczna – i próbują wyłudzić poufne informacje, m.in. dane logowania, numery kart płatniczych czy hasła.
Jak może wyglądać próba oszustwa? Osoba, która dzwoni może:
- Podawać się za pracownika banku i informować o rzekomym włamaniu na konto lub próbie zaciągnięcia kredytu.
- Twierdzić, że konieczne jest zainstalowanie oprogramowania zdalnego w celu „usunięcia wirusa” lub „naprawy urządzenia”.
- Prosić o podanie danych logowania, numeru PESEL lub kodów autoryzacyjnych „do weryfikacji”.
- Grozić konsekwencjami prawnymi i wymuszać natychmiastowe działanie.
Jak się chronić?
- Nigdy nie podawaj poufnych danych przez telefon. Pracownicy banku nie proszą o hasła, kody PIN, dane karty ani kody SMS.
- Zawsze weryfikuj tożsamość rozmówcy. Jeśli masz wątpliwości – rozłącz się i skontaktuj z bankiem, dzwoniąc na numer podany na oficjalnej stronie internetowej.
- Nie instaluj oprogramowania na prośbę rozmówcy. Aplikacje do zdalnego dostępu (np. TeamViewer, AnyDesk) mogą umożliwić przejęcie kontroli nad Twoim urządzeniem.
- Zgłaszaj podejrzane rozmowy do banku, policji lub CERT Polska.
Dbajmy wspólnie o bezpieczeństwo – Twoje dane to Twój majątek.